Kender kommunerne til moderne kommunikation?

En ny undersøgelse udført af Infomedia viser, at Gladsaxe Kommune kun fik meget lidt medieomtale i 2011. Om undersøgelsen udtaler kommunens kommunikationschef Ulla Baden i Bagsværd/Søborg-bladet, at Gladsaxe lever “et stille og godt liv” i medierne.
Det undrer mig, at dette kan være Gladsaxe Kommunes kommunikationsstrategi, for det er altså ikke sådan, det virker. Vil man som kommune tiltrække ressourcestærke og aktive skatteborgere – og det vil man vel? – så er man nødt til at placere sig positivt på landkortet. Sætte dagsordenen og vise at man er en attraktiv kommune. Det gør man ved at fortælle alle de positive historier, der viser, at man er en moderne kommune med et væld af tilbud og muligheder. Og det er Gladsaxe jo på nogle punkter. Her er visse spændende initiativer – fx den omfattende vejledning til iværksættere, som man tilbyder i samarbejde med Ballerup. Og så er her jo et fantastisk sportsliv, som bl.a. byder på roning i verdensklasse og en af verdens bedste danseskoler AL-dans.

Den omtalte undersøgelse viser ikke, om de få omtaler kommunen får er positive eller negative. Kommunens kommunikationschef er sikker på, at de fleste historier er positive, men kommer ikke med nogle ekspempler. Jeg tror nu også, at Gladsaxe overvejende er kendt for ballade i Høje Gladsaxe og Værebro og de hyppige oversvømmelser – bla. ved Buddinge Station.

Jeg vil foreslå kommunen at droppe “strudse-strategien” og i stedet gå aktivt ind og sætte dagordenen for, hvordan Gladsaxe skal opfattes. Hvis I savner inspiration, så prøv dog at engagere borgerne og lad dem fortælle om deres gode oplevelser i Kommunen.